do ÂściÂągnięcia - download - pobieranie - pdf - ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Szlifierki do płaszczyzn.
Szlifierki do otworów.
Szlifierki do wałków.
Szlifierki ostrzarki.
Zciernice.
Uchwyty obróbkowe.
Przyrządy pomiarowe: suwmiarki, mikrometry, sprawdziany, czujniki
zegarowe, płytki wzorcowe.
Filmy dydaktyczne dotyczące szlifowania.
Poradnik szlifierza.
Katalogi ściernic różnych firm.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Program nauczania jednostki modułowej obejmuje podstawowe
wiadomości i umiejętności z zakresu szlifierstwa. Podczas procesu
nauczania-uczenia się należy wykorzystać wiadomości i umiejętności
uczniów uzyskane w module 722[02].O1  Techniczne podstawy obróbki
skrawaniem oraz 722[02].Z2.  Podstawy wykonywania obróbki
skrawaniem . Bardzo ważne jest opanowanie przez uczniów
umiejętności planowania pracy, przygotowania i użytkowania szlifierki
oraz wykonywania operacji szlifowania.
Program jednostki powinien być realizowany przede wszystkim
metodą ćwiczeń praktycznych oraz pokazu z objaśnieniem.
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń nauczyciel powinien
przeprowadzić pokaz czynności z objaśnieniem na podstawie, którego
uczniowie opracują plan działania i przygotują szlifierkę do pracy. Po
sprawdzeniu przez nauczyciela poprawności przygotowania obrabiarki
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
91
uczniowie powinni wykonać operacje szlifowania, a następnie sprawdzić
jakość wykonanej pracy. Podczas wykonywania pracy na szlifierkach
nauczyciel powinien obserwować czynności uczniów i udzielać im
dodatkowych wyjaśnień.
Duże znaczenie dla osiągnięcia celów kształcenia ma wykorzystanie
filmów dydaktycznych o tematyce związanej ze szlifierstwem. Należy
pamiętać, aby przed projekcją filmu ukierunkować obserwację uczniów,
a po projekcji przeprowadzić dyskusję.
W procesie nauczania-uczenia się wskazane jest zwracanie uwagi
na kształtowanie postaw zawodowych, jak: przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy, rzetelność i odpowiedzialność za pracę,
dbałość o jej jakość, o porządek na stanowisku pracy oraz racjonalne
wykorzystanie maszyn, urządzeń i materiałów.
Zajęcia powinny odbywać się w warsztatach w grupie do 15 uczniów,
z podziałem na zespoły 2-3 osobowe. Prace na frezarkach uczniowie
powinni wykonywać pojedynczo.
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń konieczne jest
zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi
na danym stanowisku.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie powinno być przeprowadzane
systematycznie w trakcie procesu nauczania-uczenia się, co pozwoli
na uzyskanie informacji o postępach ucznia w nauce, bieżące
rozpoznanie i korygowanie trudności dydaktycznych. Ocenianie powinno
być przeprowadzone według sprecyzowanych kryteriów i wymagań.
Podczas realizacji programu nauczania osiągnięcia ucznia można
sprawdzać na podstawie ustnych sprawdzianów poziomu wiadomości
i umiejętności, testów osiągnięć szkolnych oraz obserwacji pracy ucznia
podczas wykonywania zadań. Umiejętności praktyczne proponuje się
sprawdzać przez obserwację czynności ucznia podczas wykonywania
zadań. Kryteria, służące do oceny opanowania umiejętności
praktycznych powinny obejmować:
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas pracy,
- dobór warunków skrawania do szlifowania,
- mocowanie ściernicy,
- mocowanie przedmiotów do szlifowania,
- szlifowanie powierzchni płaskich,
- szlifowanie wałków,
- szlifowanie otworów,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
92
- ostrzenie narzędzi,
- ocenę jakości wykonanej obróbki,
- ocenę zużycia ściernicy,
- użytkowanie szlifierki,
- posługiwanie się dokumentacją technologiczną.
Kontrolę poprawności wykonania zadania należy prowadzić w trakcie
i po jego wykonaniu. Uczeń powinien samodzielnie sprawdzić wyniki
swojej pracy według przygotowanego przez nauczyciela arkusza oceny.
Następnie według tego samego arkusza nauczyciel powinien dokonać
oceny poprawności, jakości i staranności wykonania zadania.
Na zakończenie realizacji programu jednostki proponuje się
zastosowanie testu z zadaniami typu próba pracy, który powinien być
zaopatrzony w kryteria oceny i schemat punktowania.
W ocenie osiągnięć ucznia po zakończeniu realizacji programu
jednostki modułowej należy uwzględnić wyniki wszystkich stosowanych
przez nauczyciela metod sprawdzania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
93
Jednostka modułowa 722[02].Z3.04
Opracowanie programu i realizacja obróbki
elementów na obrabiarkach CNC
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
- scharakteryzować proces produkcyjny/technologiczny,
- opracować plany obróbki typowych części maszyn,
- dobrać narzędzia skrawające do toczenia/frezowania/szlifowania,
- dobrać ustawienie przedmiotu obrabianego do obróbki,
- dobrać, ustalić i obliczyć parametry technologiczne do obróbki CNC,
- zidentyfikować systemy mocowania narzędzi,
- opracować program obróbki przedmiotu na obrabiarkę CNC,
- wygenerować program obróbki konturu przedmiotu z wykorzystaniem
edytora sterownika obrabiarki CNC,
- rozpoznać informacje w programie sterującym obrabiarki CNC,
- rozpoznać poprawność programu głównego i podprogramów obróbki
części maszyn na obrabiarkę CNC,
- wprowadzić niezbędne korekty do programu sterownika obrabiarki
CNC i przeprowadzić w nim symulację obróbki,
- zrealizować bezkolizyjnie program obróbki przedmiotu na tokarce
i frezarce sterowanej numerycznie,
- zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas wykonywania
pracy.
2. Materiał nauczania
Proces produkcyjny i proces technologiczny.
Elementy procesu technologicznego.
Dokumentacja technologiczna.
Rodzaje surówek. Naddatki na obróbkę.
Technologia typowych części maszyn: klasyfikacja części według
podobieństwa technologicznego, zasady opracowywania typowych
procesów technologicznych.
Opracowywanie planów technologicznych.
Planowanie obróbki przedmiotu w odniesieniu do maszyn sterowanych
numerycznie: analiza otrzymanej dokumentacji technicznej, ustalanie
kolejności obróbki, dobór narzędzi i parametrów skrawania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • goeograf.opx.pl