do ÂściÂągnięcia - download - pobieranie - pdf - ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 myślą skojarzoną .
Fiszki tematyczne gromadzimy w kopercie formatu A-5. Koperty można tytułować,
najlepiej tytułami rozdziałów lub podrozdziałów. Zapisy na kopertach można dokonywać
ołówkiem. Dobrym sposobem gromadzenia i segregowania (klasyfikowania) fiszek są
kartonowe lub plastikowe pudełka. Umożliwia to swobodne porządkowanie gromadzonych
notek.
Segregując powstające fiszki, układamy je, oczywiście, nie według tytułów książek
czy autorów, lecz według przymierzonej treści rozdziału, podrozdziału czy też punktu,
posługując się w tym momencie planem - konspektem pracy. W trakcie tematycznego
układania fiszek może okazać się, że któraś z nich wiąże się z kilkoma podrozdziałami pracy.
Wówczas należy część zapisu z danej fiszki przepisać na inną bądz w stosownym miejscu
zaznaczyć oddzielną kartką konieczność uwzględnienia treści  wielotematycznej fiszki,
która nosi przykładowo przez nas ustaloną sygnaturę III/9.
Co notować w szczególności na fiszkach? W czytanych i przeglądanych pracach są
kwestie tak istotne, że ich pominięcie może okazać się dla dyplomanta bardzo kłopotliwe.
Stąd na fiszkach notować należy przede wszystkim:
" definicje pojęć,
" fakty niebudzące żadnych wątpliwości,
" zestawienia statystyczne i liczbowe wraz z ich oceną,
" wnioski, z którymi zgadzamy się,
" myśli, które w momencie czytania zdają się być przydatne do przygotowywanej pracy,
" uogólnione zagadnienia i treści.
Sporządzając fiszki rzeczowe w czasie studiowania literatury bądz też w czasie np.
poszukiwań archiwalnych, należy dyscyplinować siebie przede wszystkim w tym zakresie,
aby:
" analiza i synteza materiałów nie prowadziła do powstania nadmiernej i zbytecznej
ilości fiszek,
" doprowadzić w krótkim czasie do wyrobienia szybkości przeglądania materiałów,
68
" prawidłowo rozstrzygać, które dokumenty czy informacje są potrzebne, a które nadają
się do zbadania w dalszej kolejności,
" korzystać z nowszych metod uzyskiwania informacji, jakim jest np. kopiowanie
fragmentu tekstu czy dokumentu (kserowany tekst można przykleić na format fiszki,
nawet gdy jego część będzie trzeba złożyć, nie dopuszczając do tworzenia fiszek
różnych formatów).
Czytając teksty, nigdy nie należy zakładać, że coś jest ustalone (wyjaśnione) do końca.
Trzeba być bardzo dociekliwym i nawet częściowo nieufnym w stosunku do uzyskiwanych
informacji. W całości poszukiwań ważne jest, aby nie tracić zbyt wiele czasu na czynności, z
których pożytek może być co najmniej wątpliwy.
Piszącym prace dyplomowe polecić także trzeba przyswojenie, a następnie
wykorzystanie nowoczesnych form gromadzenia materiału, w tym m.in. komputera czy też
notebooka. Wytrawnym  komputerowcom można także sugerować korzystanie ze
specjalistycznego notatnika PILOT DESKTOP HANDBOOK amerykańskiej firmy U.S.
Robotics, Palm Computing Division, który pojawił się na naszym rynku już w 1996 roku.
2. 9. Wywiady, relacje i badania ankietowe jako zródła informacji
Jednym ze sposobów pozyskiwania zródeł wiedzy są wywiady, uzyskiwane relacje
osób, świadków zdarzeń np. historycznych oraz badania ankietowe. Te ostatnie dostarczają
często wielu faktów i opinii, których inną drogą nie można byłoby zdobyć.
Opracowując ankietę do badań, należy zadbać o poprawność i celowość stawianych
pytań, a także o długość całej ankiety. Zbyt długa ankieta na wstępie zle usposabia osobę,
która ma ją wypełnić. Pytania zawarte w kwestionariuszu muszą odzwierciedlać określony cel
badań i opierać się na posiadanej już wiedzy o badanym problemie czy zjawisku. Mimo że
pytania z reguły są anonimowe, nie powinny w żaden sposób krępować respondenta.
Wywiad polega na przeprowadzeniu rozmowy z wybraną osobą (respondentem) w
celu uzyskania od niej odpowiedzi na wcześniej przygotowane przez zbierającego materiały,
pytania.
Wywiad można przeprowadzić w dwojaki sposób:
" ustalone pytania można zadać osobie przez siebie wybranej, która udzieli odpowiedzi
np. do magnetofonu lub dyktafonu,
" usystematyzowane tematycznie pytania można poprzedzić danymi typu:
- imię i nazwisko,
- stopień naukowy,
- stanowisko,
- miejsce i data wywiadu i to wszystko zawrzeć w formie formularza-ankiety,
prosząc wybraną osobę o wypełnienie i zwrot (odesłanie).
Pierwsza forma, znana z praktyki dziennikarskiej, jest trudniejsza do pózniejszego
opracowania, ale skuteczniejsza w przeprowadzeniu. Przeprowadzając wywiad w ten sposób,
warto zadać swojemu rozmówcy następujące pytanie:  Czy może Pan (Pani) zasugerować
jakieś dodatkowe pytania w poruszanych kwestiach, które można by zadać innym osobom?
Uzyskane tą drogą informacje należy umiejętnie i racjonalnie wykorzystać. Można to uczynić
wielorako:
" uzyskane dane opracować w formie tabel, diagramów, wykresów, podając oczywiście
zródło pochodzenia tych informacji,
" uogólniając określone informacje, trzeba powoływać się na odpowiedzi zawarte w
ankiecie (wywiadzie),
69
" podając syntezę wyników wywiadu po ich przetworzeniu statystycznym, należy
pamiętać o tym, aby próba badań była reprezentatywna, tzn. nie można czynić
uogólnień na podstawie jednego czy dwóch wywiadów.
Badania ankietowe czy też wywiady w zasadzie nie mogą stanowić wyłącznego zródła
informacji dla realizacji tematu pracy. Przy ich realizacji, a przede wszystkim wykorzystaniu,
trzeba pamiętać o subiektywizmie badań i danych ankietowych.
2 10. Sposoby kompozycji tekstu
Komponowany tekst może być pisany w czterech podstawowych formach:
" opis,
" opowiadanie,
" prezentacja,
" argumentacja.
Opis jest ujęciem statystycznym, ukazuje on właściwości danego przedmiotu lub
zjawiska, posługując się porządkiem przestrzennym.
Opowiadanie jest natomiast ujęciem dynamicznym, chronologicznie prezentuje etapy
procesów i zdarzeń.
Prezentacja informuje o faktach lub wyjaśnia pojęcia poprzez ich definiowanie,
precyzowanie i analizę.
Argumentacja, zwana też perswazją, ma za zadanie przekonanie adresata o czymś za
pomocą uporządkowania faktów. Argumentacja musi prowadzić do określonej konkluzji.
Czy podejmując się pisania pracy, należy wybrać jedną z tych form? Otóż nie.
Określone zagadnienie tematyczne zmusi niejako autora do skorzystania z kilku, a może
nawet z wszystkich z prezentowanych tu form. Niejednokrotnie te cztery formy
kompozycyjne będą się ze sobą łączyć i wzajemnie uzupełniać. Najczęściej jednak będziemy
mieli do czynienia ze splotem prezentacji z argumentacją. Jak się okaże, wybór dominującej
formy komponowania tekstu zależeć będzie od tezy postawionej dla określonego tematu
pracy.
2.11. Przykładowe zwroty pomocne w pisaniu pracy
Pisanie pracy dyplomowej nastręcza wciąż spore trudności. Największe z nich dotyczą
właściwego rozpoczynania rozdziałów, formułowania hipotez, wprowadzania cytatów itp.
Poniżej podano najważniejsze z możliwości występujących w procesie pisania pracy.
2.10.1. Zwroty służące wprowadzaniu definicji i określeń: [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • goeograf.opx.pl