[ Pobierz całość w formacie PDF ]
" Obliczanie zużycia surowców do produkcji określonej ilości
herbatników.
" Obliczanie zapotrzebowania surowcowego na określoną porcję ciasta
waflowego.
" Ocenianie jakości listków waflowych.
" Odczytywanie instrukcji technologicznych.
" Obliczanie zużycia surowców do produkcji pieczywa parzonego.
4. Zrodki dydaktyczne
Schematy linii technologicznych do produkcji herbatników.
Schematy procesu produkcji herbatników.
Zestawy receptur do produkcji herbatników.
Zdjęcia i foliogramy przedstawiające sposoby formowania pieczywa
cukierniczego trwałego.
Zestawy receptur na ciasto waflowe.
Instrukcje obsługi maszyn i urządzeń do produkcji listków waflowych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
59
Instrukcje technologiczne.
Zestawy receptur na pieczywo parzone.
Eksponaty, próbki różnych asortymentów pieczywa cukierniczego
trwałego.
Czasopisma specjalistyczne.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Celem realizacji programu jednostki jest zapoznanie uczniów
z produkcją wyrobów cukierniczych trwałych.
W pierwszej części realizacji programu jednostki modułowej uczniowie
powinni opanować umiejętności rozróżniania wyrobów cukierniczych
trwałych poprzez porównywanie próbek różnych wyrobów oraz
określanie charakterystycznych cech poszczególnych wyrobów.
Wskazane jest stosowanie metody pokazu z objaśnieniem oraz metody
tekstu przewodniego.
W dalszej części programu jednostki uczniowie powinni poznać się
proces technologiczny produkcji różnych wyrobów, zasady doboru
surowców na podstawie receptur oraz oceny ich jakości. Uczniowie
powinni umieć obliczyć zużycie surowców do produkcji określonej partii
wyrobów.
Kształtowanie umiejętności oraz realizacja ćwiczeń może odbywać się
w warunkach rzeczywistych i symulacyjnych.
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń należy zapoznać
uczniów z zakresem i rodzajem wykonywanych zadań, z obsługą
aparatury, maszyn i urządzeń oraz z obowiązującymi przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy. Zajęcia należy prowadzić
w odpowiednio wyposażonej pracowni w grupie liczącej do 15 uczniów,
a w miarę potrzeb z podziałem na zespoły 3-4 osobowe.
Wskazana jest prezentacja filmów dydaktycznych oraz organizowanie
wycieczek do zakładów produkujących wyroby cukiernicze trwałe.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Na początku realizacji programu jednostki należy zapoznać uczniów
z kryteriami oceny osiągnięć szkolnych.
W procesie sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów należy
stosować metody:
sprawdziany ustne i pisemne,
testy osiągnięć szkolnych z zadaniami otwartymi i zamkniętymi,
prezentację projektów opracowanych przez uczniów.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
60
Podczas kontroli i oceny osiągnięć uczniów należy zwracać uwagę na:
sporządzanie schematów produkcji wyrobów cukierniczych trwałych,
obliczanie zużycia surowców do produkcji określonej partii
herbatników, wafli i obwarzanków,
ocenianie jakości pieczywa cukierniczego trwałego,
zestawianie maszyn i urządzeń w ciągi technologiczne.
W ocenie końcowej należy uwzględniać wyniki stosowanych
sprawdzianów i testów osiągnięć.
Proces sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów powinien być
realizowany z uwzględnieniem obowiązującej skali ocen.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
61
Jednostka modułowa 741[01].Z3.03
Magazynowanie wyrobów gotowych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
udekorować, zawinąć i zapakować wyroby cukiernicze,
dokonać odbioru wyrobów gotowych z produkcji,
ocenić jakość wyrobów gotowych,
przygotować wyroby do wysyłki,
określić warunki przechowywania wyrobów gotowych,
odczytać wyniki pomiarów aparatury kontrolno-pomiarowej,
wypełnić dokumentację magazynową,
zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy podczas
magazynowania wyrobów gotowych.
2. Materiał nauczania
Sposoby dekorowania i pakowania wyrobów gotowych
Zasady przygotowania wyrobów do wysyłki
Warunki magazynowania wyrobów gotowych
Dokumentacja magazynowa.
Bezpieczeństwo i higiena pracy.
3. wiczenia
" Dekorowanie wyrobów cukierniczych.
" Pakowanie wyrobów cukierniczych.
" Sporządzanie dokumentacji magazynowej.
" Określanie warunków przechowywania wyrobów gotowych.
" Przygotowywanie wyrobów do wysyłki.
4. Zrodki dydaktyczne
Termometry, higrometry.
Zestawy opakowań jednostkowych i zbiorczych.
Polskie Normy związane z oceną jakości wyrobów cukierniczych
i ciastkarskich.
Druki dokumentacji magazynowej.
Programy komputerowe stosowane w magazynach zakładów
cukierniczych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
62
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Zajęcia powinny być organizowane w zakładach produkujących
wyroby cukiernicze, w pracowniach szkolnych, centrach kształcenia
praktycznego.
Program jednostki powinien być realizowany z uwzględnieniem metod
nauczania: sytuacyjnej, tekstu przewodniego, projektów, pokazu
z instruktażem, ćwiczeń praktycznych. Szczególnie wskazane jest
stosowanie metody ćwiczeń praktycznych.
Podczas realizacji treści programowych trudnych do opanowania przez
uczniów wskazane jest stosowanie metody pokazu w połączeniu
z instruktażem oraz metody ćwiczeń praktycznych. Do takich treści
można zaliczyć:
sporządzanie dokumentacji magazynowej,
określanie sposobów pakowania wyrobów,
obliczanie zużycia opakowań,
odczytywanie oraz interpretacja wskazań aparatury kontrolno-
pomiarowej.
Podczas realizacji treści programowych dotyczących magazynowania
wyrobów uczniowie powinni opanować umiejętności określania
warunków magazynowania oraz przygotowywania wyrobów do wysyłki.
Należy zwracać uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz wymagań sanitarno-higienicznych.
Wskazane jest stosowanie specjalistycznych programów
komputerowych do wspomagania procesu realizacji programu.
Wskazane jest również organizowanie wycieczek do zakładów
produkcyjnych i innych potencjalnych miejsc zatrudnienia celem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]