[ Pobierz całość w formacie PDF ]
rozpuszczalność ciał stałych, ciekłych i gazowych;
3) interpretuje informacje 1) klasyfikować substancje chemiczne na podstawie
oraz formułuje wnioski opisu reakcji chemicznych lub właściwości
i uzasadnia opinie. fizykochemicznych;
2) wnioskować o typie pochodnej na podstawie opisu
wyników reakcji identyfikacyjnych;
3) określić rodzaj produktów powstających w reakcjach
hydrolizy związków nieorganicznych i organicznych;
4) wybierać te informacje, które są niezbędne do
uzasadniania własnego poglądu;
5) uzasadniać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy
prezentowanymi faktami;
6) dokonywać uogólnień i formułować wnioski, układać
zwięzłą strukturę wypowiedzi;
7) wykorzystać posiadaną wiedzę do oceny zagrożenia
i planowania sposobów przeciwdziałania zagrożeniom
dla zdrowia człowieka i środowiska naturalnego.
38
VI. PRZYKAADOWE ARKUSZE I SCHEMATY
OCENIANIA
Arkusz
egzaminacyjny II
120 minut
Arkusz
egzaminacyjny I
120 minut
39
40
(Wpisuje zdajÄ…cy przed
Miejsce
rozpoczęciem pracy)
na naklejkÄ™
z kodem
KOD ZDAJCEGO
MCH-W1A1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z CHEMII
ARKUSZ I
Arkusz I
MAJ
Czas pracy 120 minut
ROK 2005
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 9 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego egzamin.
2. Do arkusza dołączone są dwie karty stałych chemicznych.
3. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia i informacje do
zadań.
4. Rozwiązania i odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu
na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
5. W rozwiązaniach zadań rachunkowych trzeba przedstawić tok
rozumowania prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku oraz
pamiętać o jednostkach.
6. W trakcie obliczeń można korzystać z kalkulatora.
7. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać
ołówkiem.
8. Nie wolno używać korektora.
9. Błędne zapisy trzeba wyraznie przekreślić.
10. Brudnopis nie będzie oceniany.
11. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
Za rozwiÄ…zanie
12. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi,
wszystkich zadań
którą wypełnia egzaminator.
można otrzymać
łącznie 60 punktów
%7Å‚yczymy powodzenia !
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJCEGO
41
Zadanie 1. (1 pkt)
Glicyna ulega reakcji opisanej równaniem:
NH2 O
O O
H2C C O
CH2 C CH2 C
+
+
H2O
N CH2 C
NH2 OH NH2 OH
OH
H
Wskaż, jaki typ reakcji przedstawia powyższa przemiana:
A. Reakcja addycji.
B. Reakcja eliminacji.
C. Reakcja kondensacji.
D. Reakcja substytucji.
Zadanie 2. (1 pkt)
Atomy pierwiastka X w stanie podstawowym mają następującą konfigurację
elektronową: [X]:1s22s22p63s23p64s2 Pierwiastek X leży w układzie okresowym w:
A. 2 grupie i 2 okresie.
B. 2 grupie i 4 okresie.
C. 4 grupie i 2 okresie.
D. 12 grupie i 4 okresie.
Zadanie 3. (3 pkt)
Tlenek manganu(IV) powstaje w wyniku reakcji:
2KMnO4 + 3K2SO3 + H2O ’! 2MnO2 + 3K2SO4 + 2KOH
Określ stopnie utlenienia manganu i siarki przed i po reakcji oraz wskaż utleniacz
i reduktor.
stopnie utlenienia: przed reakcjÄ… po reakcji
manganu
siarki
wzór utleniacza:
wzór reduktora:
Zadanie 4. (4 pkt)
Masz do dyspozycji następujące substancje: potas, tlenek glinu, wodę i stężony roztwór kwasu
siarkowego(VI).
Zaproponuj metodÄ™ otrzymania wodorotlenku glinu z wykorzystaniem wymienionych
substancji oraz zapisz odpowiednie równania reakcji chemicznych w formie
czÄ…steczkowej.
42
Opis słowny doświadczenia:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
cząsteczkowe równania reakcji:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (3 pkt)
Do 20 g 10% roztworu siarczanu(VI)miedzi(II) dodano 5 g wody.
Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.
Obliczenia: ...................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (3 pkt)
Dichromian(VI) amonu [(NH4)2Cr2O7] podczas ogrzewania rozkłada się do tlenku
chromu(III), pary wodnej i azotu.
Zapisz równanie reakcji termicznego rozkładu dichromianu(VI) amonu oraz połówkowe
równania reakcji utlenienia i redukcji.
Równanie reakcji rozkładu:
.......................................................................................................................................................
Równania połówkowe:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]